Testosteron Verhogen: Snel en Eenvoudig

0
man met touw testosteron verhogen

Elke man wilt zijn testosteron verhogen, dat is ook natuurlijk niet zo gek. Testosteron is het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon, maar vrouwen hebben er ook kleine hoeveelheden van.

Het is een steroïde hormoon, dat wordt geproduceerd in de testikels van mannen en de eierstokken van vrouwen.

Bij volwassenen is een gezonde niveau van testosteron belangrijk voor de algehele gezondheid, ziekterisico, lichaamssamenstelling, seksuele functie en zo ongeveer al het andere [1].

Tijdens de puberteit bij jongens is testosteron een van de belangrijkste oorzaken van fysieke veranderingen, zoals spiergroei, diepere stem en haargroei.

Het hebben van optimale testosteron niveau is echter ook belangrijk tijdens de volwassenheid en zelfs op oudere leeftijd.

Bovendien, het verhogen van jouw testosteron niveau kan zorgen voor een snelle toename van de spiermassa en vitaliteit in slechts een paar weken [2].

Interessant is dat het ook een belangrijke rol speelt in de gezondheid en het seksuele welzijn van vrouwen [3].

Het onderzoek is behoorlijk overtuigend: beide geslachten moeten ervoor zorgen dat ze een gezond testosterongehalte hebben, vooral als ze ouder worden [4].

Een lage testosteron niveau zorgt voor een heleboel symptomen zoals: een lage libido, moeite met erectie, weinig sperma cellen, haaruitval, vermoeidheid en een heleboel andere symptomen.

8 Manieren om je Testosteron te verhogen

Hier zijn de beste manieren om het testosteron niveau op natuurlijke wijze te verhogen. Lees dus alles goed door en probeer alles toe te passen in dit artikel.

1. Testosteron Boosters nemen

Het gebruik van Testosteron Boosters is de beste manier om je Test hormonen te verhogen. Pas echter op, slechts enkele natuurlijke T-boosters worden ondersteund door wetenschappelijke onderzoeken.

testolan

Wij raden aan om Testolan te gebruiken. Uit een heleboel wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat dit het beste middel is om je Test Niveau’s op een natuurlijke en snelle manier te verhogen [5] [6].

In Testolan zitten de beste natuurlijke ingrediënten die snel je testosteron niveau’s kunnen verhogen: Fenegriek, Tribulus Terrestris, D-asparaginezuur, Macawortel, Koreaanse ginsengwortel, Ashwagandha, Granaatappelzaden, Magnesium, Fosfatidylserine, Vitamine E en Zwarte peper.

  • Verhoogt Testosteron enorm en verlaagt stress [7].
  • Toename van 167% in sperma [8].
  • Verhoogt de sex-drive
  • Betere erecties

Kort Samengevat:
De beste manier om zo snel mogelijk je testosteron flink te verhogen, is het gebruik van Test-boosters. Uit onze resultaten en de resultaten van wetenschappelijk onderzoek werkt Testolan het beste.

2. Gezond leven

Er zijn veel andere factoren die jouw hormoonspiegel kunnen beïnvloeden.

  • Lachen, geluk en succes kunnen helpen je gezondheid en testosteron niveau verbeteren. Zorg er dus voor dat je dit dagelijks doet [9].
  • Het is waarschijnlijk geen verrassing dat overmatig alcohol-, drugs- of medicijngebruik ook de testosteronspiegel kan verlagen [10].
  • Hoge blootstelling aan oestrogeen-achtige chemicaliën kan ook jouw niveau beïnvloeden, dus probeer de dagelijkse blootstelling aan BPA, parabenen en andere chemicaliën in sommige soorten plastic te minimaliseren [11].
  • Een gezond seksleven speelt een belangrijke rol bij het reguleren van jouw geslachtshormoon en testosteron niveau [12].

Kort Samengevat:
Het verminderen van de blootstelling aan oestrogeen-achtige chemicaliën, alcohol, drugs en medicijnen kan jouw testosteron niveau en gezondheid positief beïnvloeden.

3. Neem vitamines en mineralen

Van alle beschikbare vitaminen en mineralen toont het onderzoek naar testosteron aan dat vitamine D en zink supplementen het beste zijn [13].

In één onderzoek verhoogden zink- en vitamine B-supplementen de spermakwaliteit met 74%. Zink verhoogt ook het testosteron bij atleten en mensen met een tekort aan zink [14].

Hoewel de voordelen van multivitaminen fel worden besproken, kunnen veel vitamines en mineralen gunstig zijn [15].

Andere onderzoeken suggereren ook dat vitamine C, E en A  een rol kunnen spelen in jouw geslachtshormoon en testosteron niveau, hoewel meer onderzoek nodig is [16].

Kort Samengevat:
Vitamine D en zink hebben het sterkste bewijs als testosteron boosters. Andere micronutriënten kunnen ook voordelen hebben, maar vereisen verder onderzoek.

4. Begin te trainen en gewichtheffen

Trainen is een van de beste manieren om testosteron te verhogen. Laten we de wetenschap er even bijhalen.

  • Een nieuw onderzoek bij zwaarlijvige mannen suggereert dat verhoogde lichamelijke activiteit zelfs gunstiger was dan een dieet voor gewichtsverlies voor het verhogen van testosteron niveau [17].
  • Uit een ander groot onderzoek bleek, dat mensen die regelmatig trainden een veel hoger testosteron niveau hadden. Ook bij ouderen verhoogt lichaamsbeweging het testosteron niveau, de fitheid en de reactietijd [18].
  • Hoge intensiteit intervaltraining (HIIT) kan ook zeer effectief zijn, hoewel alle soorten trainingen tot op zekere hoogte zouden moeten werken [19].
  • Weerstandstraining, zoals gewichtheffen, is de beste soort training om testosteron op zowel korte als lange termijn te stimuleren [20].
  • Het nemen van cafeïne en creatine monohydraat als supplementen kan jouw niveau verder verhogen in combinatie met een trainingsprogramma [21].

Kort Samengevat:
Alle vormen van training kunnen jouw testosteron niveau verhogen. Gewichtheffen en hoge intensiteit intervaltraining zijn het meest effectief.

5. Eet gezond

Constant op dieet zijn of te veel eten kan je testosteron niveau verstoren.

Daarom moet je aandacht besteden aan je calorie-inname en dieetstrategie op de lange termijn.

Wat je eet heeft een grote invloed op testosteron en andere hormoonspiegels.

  • Een onderzoek toont aan dat voldoende gezonde vetten ook gunstig zijn voor testosteron en gezondheid [22].
  • Het eten van voldoende eiwitten kan ook helpen bij het behouden van een gezond niveau en helpt bij vetverlies, wat ook wordt geassocieerd met jouw testosteron [23].
  • De inname van koolhydraten speelt ook een rol. Een onderzoek heeft aangetoond dat koolhydraten kunnen helpen met het optimaliseren van het testosteron niveau tijdens de weerstandstraining [24].

Een dieet dat vooral op whole foods is gebaseerd, is het beste, met een gezonde balans van vetten, eiwitten en koolhydraten. Dit kan zowel de hormoonspiegels als de gezondheid op de lange termijn optimaliseren.

Handige Tip: Drink de beste eiwitshake om je eiwitinname makkelijk te verhogen.

Kort Samengevat:
Eet niet te veel en verlaag calorieën niet te veel en niet te lang. Probeer gebalanceerde hoeveelheden koolhydraten, vet en eiwitten te eten.

6. Meer vitamine D binnen krijgen

Vitamine D kan je uit de zon krijgen, maar veel mensen weten niet dat je hiermee je testosteron mee kan verhogen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het verschillende gezondheidsvoordelen heeft en zou ook als een natuurlijke testosteron booster werken [25].

Uit een onderzoek bleek dat na het innemen van ongeveer 75 mcg vitamine D3 per dag, de testosteronspiegel steeg met ongeveer 25% [26].

Om testosteron een boost te geven en de andere voordelen van vitamine D te benutten, moet je proberen je regelmatig aan zonlicht te blootstellen of dagelijks ongeveer 75 mcg vitamine D3 supplement nemen.

Ondanks het belang ervan, heeft bijna de helft van de Amerikaanse bevolking een tekort aan vitamine D en heeft een nog hoger percentage een verlaagd niveau [27].

Kort Samengevat:
Vitamine D3 supplementen kunnen de testosteronspiegel verhogen, vooral bij ouderen en mensen met lage vitamine D bloedspiegel.

7. Een goede nachtrust

Iedereen weet dat goed slapen belangrijk is voor je gezondheid. Het is even belangrijk als voeding en lichaamsbeweging.

Maar jouw slaap kan ook een grote impact hebben op jouw testosteron niveau.

De ideale hoeveelheid slaap varieert van persoon tot persoon, maar uit een onderzoek bleek dat slechts 5 uur slapen per nacht in verband werd gebracht met een vermindering van de testosteronspiegel met 15% [28].

  • Een studie berekende dat voor elk extra uur slaap dat je krijgt, het testosteron niveau gemiddeld 15% hoger stijgt [29].
  • Een andere studie constateerde dat degenen die slechts vier uur per nacht sliepen, te korte levels hadden [30].

Hoewel sommige mensen het prima doen met minder slaap, suggereert onderzoek dat ongeveer 7-10 uur slaap per nacht het beste is voor de gezondheid op de lange termijn en je testosteron.

Kort Samengevat:
Zorg voor voldoende slaap van hoge kwaliteit om een gezond testosteron niveau te behouden en jouw gezondheid op lange termijn te optimaliseren.

8. Minimaliseer je stress

Voor zowel optimale gezondheid als hormoonspiegels, moet je proberen regelmatige stressvolle situaties in jouw leven te verminderen.

Onnatuurlijke verhogingen in cortisol kunnen testosteron snel verminderen. Deze hormonen werken op een hefboom manier: als de ene omhoog gaat, komt de andere naar beneden [31].

Onderzoek wijst altijd op de gevaren van langdurige stress, die het niveau van het hormoon cortisol kan verhogen [32].

Stress en hoge cortisol kunnen ook de voedselinname, gewichtstoename en de opslag van schadelijk lichaamsvet rond jouw organen verhogen. Als gevolg kunnen deze veranderingen een negatieve invloed hebben op jouw testosteron niveau [33].

Volg deze richtlijnen om stress te verminderen of te vermijden:

  • Probeer zo vaak mogelijk te glimlachen
  • Eet zoveel mogelijk Whole Foods
  • Probeer regelmatig te bewegen
  • Probeer een goede nachtrust krijgen

Volg deze richtlijnen zodat je stress verminderd, zodat jouw gezondheid en testosteron niveau’s kunnen verbeteren.

Kort Samengevat:
Hoge stressniveau is slecht voor jouw gezondheid op de lange termijn en kan jouw testosteron niveau verlagen.

 

Symptomen van een laag Testosteron niveau

laag testosteron

Mannen kunnen een reeks van symptomen ervaren als testosteron meer daalt dan het zou moeten. Volgens de Antonius Ziekenhuis verlaagt de testosteron niveau bij mannen al vanaf het 40e levensjaar [34]. Vandaar is het beginnen met testosteron verhogen tijdens een vroege levensjaar erg belangrijk.

Hier zijn de symptomen van laag testosteron.

1. Verhoogde lichaamsvet

Mannen met laag testosteron kunnen een toename van het lichaamsvet ervaren. In het bijzonder ontwikkelen ze soms gynaecomastie, of vergroot borstweefsel. Dit effect komt voor als gevolg van een disbalans tussen testosteron en oestrogeen bij mannen.

2. Lage libido

Testosteron speelt een belangrijke rol in de “sex drive” bij mannen ook wel libido genoemd. De libido neemt af naarmate iemand ouder wordt. Een individu met laag testosteron heeft vaak laag libido. Dit is een van de redenen waarom mannen graag hun testosteron willen verhogen.

3. Minder sperma

Testosteron speelt een rol in de productie van sperma. Mannen met laag testosteron zullen vaak een afname van het volume van hun sperma merken tijdens de ejaculatie.

4. Vermoeidheid

Mannen met een lage T waarde hebben vaak last van extreme vermoeidheid. Je zou lage testosteron waardes kunnen hebben als je de hele tijd moe bent ondanks het feit dat je genoeg slaap krijgt. Het is erg vervelend als de energy niveau laag is, een makkelijke oplossing is om minder te stressen zodat je testosteron waardes op een natuurlijke manier verhogen.

5. Stemmingswisselingen

Individuelen met lage testosteron niveau’s kunnen stemmingswisselingen ervaren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mannen met een lage T waarde eerder te maken krijgen met depressies, prikkelbaarheid of een gebrek aan focus [35]. Omdat testosteron veel fysieke processen in het lichaam beïnvloedt, kan het ook de stemming en het mentale vermogen beïnvloeden.

6. Kleinere testikels

Als je je testosteron verhoogt nemen de groottes van je testikels toe. Het omgekeerde geldt als de testosteron niveau verlaagt. Een laag testosterongehalte in het lichaam kan bijdragen aan testikels met een kleinere dan gemiddelde grootte. Omdat het lichaam testosteron nodig heeft om de penis en de testikels te ontwikkelen, kunnen lage niveaus bijdragen tot een kleinere penis of testikels.

7. Slechtere geheugen

Zowel het testosterongehalte als de cognitieve functies – met name het geheugen – nemen af met de leeftijd. Als gevolg daarvan hebben artsen getheoretiseerd dat lagere testosteronniveaus zouden kunnen bijdragen aan een slechtere geheugen.

Uit een wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het verhogen van testosteron in mannen het geheugen verbeterde [36].

8. Afname bot-massa

De afname van bot-massa heet osteoporose. Het is een aandoening die vaak bij vrouwen voorkomt. Mannen met laag testosteron kunnen echter ook botverlies ervaren. Het mannelijke hormoon testosteron helpt bot te produceren en te versterken. Vooral oudere mannen krijgen te maken met meer kans op bot breuk.

9. Bloedarmoede

Uit een wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een lage testosteron niveau een verhoogd risico op bloedarmoede veroorzaakt [37].

Tijdens de onderzoek kregen mannen met bloedarmoede een testosterongel toegediend. Dit verbeterde de bloedwaardes van de onderzochte mannen.

10. Moeite met erectie krijgen

Testosteron stimuleert de “sex-drive” van een man, ook helpt testosteron bij het bereiken en behouden van een erectie. Testosteron alleen veroorzaakt geen erectie, maar stimuleert de receptoren in de hersenen om stikstofmonoxide te produceren. Stikstofmonoxide is een molecuul dat helpt met het krijgen van een erectie.

Volgens een paar wetenschappelijke studies helpt de testosteron niveau’s te verhogen niet met het erectieproblemen [38].

11. Haaruitval

Testosteron speelt een rol in verschillende lichaamsfuncties, waaronder de haarproductie. Haarverlies is een natuurlijk onderdeel van ouder worden. Echter als de testosteron waardes niet verhoogd worden kan er al op vroegere tijden haarverlies plaatsvinden.

12. Minder spieren

Testosteron speelt een groot rol bij de opbouw van spieren. Mannen met een laag testosteron kunnen een afname van de spiermassa merken. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat testosteron invloed heeft op de spiermassa. Een verhoging van de testosteron niveau’s zorgt ervoor dat je meer spieren krijgt [39].

Conclusie

Hoe ouder je wordt, des te lager je testosteron niveau wordt. Je testosteron verhogen is daarom erg belangrijk. Rond je 25e worden je niveaus echt veel lager.

Dit is een probleem, omdat krachtig onderzoek een verband aantoont tussen een laag testosteron en obesitas, verhoogd ziekterisico en voortijdige sterfte.

Een gezonde testosteron niveau is ook belangrijk voor vrouwen, samen met andere belangrijke hormonen zoals oestrogeen en progesteron.

Daarom moet iedereen de nodige levensstijl stappen nemen om het testosteron niveau te optimaliseren. Je zult tegelijkertijd jouw gezondheid en lichaam verbeteren.

Veelgestelde vragen over het verhogen van testosteron

Wat is testosteron?

Testosteron is de mannelijk geslachtshormoon. Het zorgt voor de mannelijke ontwikkeling. Het stimuleert zowel de productie van sperma als de sex-drive van een man. Het helpt ook bij de opbouw van spier- en botmassa.

Kan je werkelijk testosteron verhogen?

Mensen kunnen testosteron op natuurlijke wijze verhogen door middel van beweging en het innemen van supplementen.

Zijn Testosteron Boosters veilig?

Veel Testosteron Boosters zijn veilig, maar er zijn ook een heleboel Test Boosters die schadelijk zijn voor je gezondheid. Lees ons artikel om achter te komen welke Test Boosters echt werken en veilig zijn.

Wat als de testosteron niveau's laag zijn?

Als een man een laag testosterongehalte heeft, kunnen de symptomen bestaan uit erectiestoornissen en verminderde botmassa en sex-drive.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here