Zeekomkommer: Een bijzonder voedsel met veel gezondheidsvoordelen!

0

In Nederland zijn vele niet bekend met zeekomkommers, maar in veel Aziatische culturen worden ze als een delicatesse beschouwd.

Je moet ze niet verwarren met groenten; zeekomkommers zijn namelijk zeedieren.

Ze leven op de zeebodem over de hele wereld, maar de grootste populatie bevindt zich in de Stille Oceaan.

De meeste zeekomkommers lijken op grote wormen of rupsen en hebben zachte, buisvormige lichamen.

Ze worden door duikers verzameld of commercieel gekweekt in grote, kunstmatige vijvers.

Naast hun culinaire aantrekkingskracht worden zeekomkommers in de traditionele volksgeneeskunde gebruikt om een grote verscheidenheid aan kwalen te behandelen.

Dit artikel gaat in op de nutritionele voordelen van zeekomkommers en of ze het waard zijn om aan jouw dieet toe te voegen.

Hoe worden zeekomkommers gebruikt?

Zeekomkommers worden al eeuwenlang gebruikt als voedselbron en medicinaal ingrediënt in Aziatische landen en landen in het Midden-Oosten.

In feite worden ze al meer dan 170 jaar uit de Stille Oceaan gevist [1].

Deze slakkenachtige dieren worden vers of gedroogd gebruikt in verschillende gerechten, hoewel de gedroogde vorm veruit het meest gebruikt wordt.

Gedroogde zeekomkommer, ook bekend als bêche-de-meror trepang, wordt gerehydrateerd en toegevoegd aan recepten als soepen, stoofschotels en roerbakken.

Daarnaast kunnen zeekomkommers ook rauw, gepekeld of gebakken worden gegeten.

Ze hebben een gladde textuur en een zachte smaak, dus ze zijn meestal doordrenkt met smaak van andere ingrediënten zoals vlees, andere zeevruchten of kruiden.

Ze worden vaak gecombineerd met producten zoals Chinese kool, wintermeloen en shiitake paddenstoelen.

Zeekomkommer wordt ook gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde, waar het wordt verondersteld om genezende eigenschappen te hebben en wordt gebruikt om kwalen zoals artritis, kanker, frequent plassen, en impotentie [2] te behandelen.

Crèmes, tincturen, oliën en cosmetica met zeekomkommerextract en orale zeekomkommersupplementen zijn ook populair in de traditionele Chinese geneeskunde.

Hoewel sommige soorten zeekomkommers bioactieve stoffen met farmacologisch potentieel bevatten, zijn er geen sterke aanwijzingen voor deze vermeende voordelen van zeekomkommers in het algemeen.

Door de grote vraag worden veel soorten zeekomkommers overbevist en sommige worden in het wild met uitsterven bedreigd. Zorg ervoor dat je kiest voor gekweekte zeekomkommers of soorten uit de duurzame visserij.

Kort Samengevat:
Zeekomkommer is een populair ingrediënt in de Aziatische en Midden-Oosterse keuken en wordt gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde.

Vol met heilzame voedingsstoffen

Zeekomkommers zitten niet alleen vol met eiwitten, vitaminen en mineralen, maar bevatten ook verschillende stoffen die de algehele gezondheid ten goede kunnen komen.

Zo bevatten ze bijvoorbeeld fenol en flavonoïde antioxidanten, waarvan is aangetoond dat ze ontstekingen in het lichaam verminderen [3] [4] [5].

Diëten die rijk zijn aan deze stoffen zijn gekoppeld aan een verminderd risico op veel chronische ziekten, waaronder hartziekten en neurodegeneratieve aandoeningen zoals Alzheimer [6] [7] [8].

Zeekomkommers zijn ook rijk aan verbindingen die triterpeenglycosiden worden genoemd en die antischimmel-, antitumor- en immuunversterkende eigenschappen bezitten [9].

Bovendien zijn deze zeedieren zeer rijk aan verbindingen die structureel verwant zijn aan chondroïtinesulfaat, een belangrijk bestanddeel van het menselijk bindweefsel in kraakbeen en botten [10].

Voedingsmiddelen en supplementen die chondroïtinesulfaat bevatten kunnen gunstig zijn voor mensen met gewrichtsziekten zoals artrose [11].

Kort Samengevat:
Zeekomkommers leveren een indrukwekkende hoeveelheid voedingsstoffen en heilzame stoffen, waaronder eiwitten, antioxidanten en B-vitaminen.

Zeekomkommers zijn ongelooflijk voedzaam

Zeekomkommers zijn een uitstekende bron van voedingsstoffen.

112 gram van de Alaska yane zeekomkommer bevat [12]:

  • Calorieën: 60
  • Eiwit: 14 gram
  • Vet: minder dan 1 gram
  • Vitamine A: 8% van de ADI
  • B2 (Riboflavine): 81% van de ADI
  • B3 (Niacine): 22% van de ADI
  • Calcium: 3% van de ADI
  • Magnesium: 4% van de ADI

Zeekomkommers zijn zeer laag in calorieën en vet en hoog in proteïne, waardoor ze een gewichtsverlies-vriendelijke voeding zijn.

Ze bevatten ook veel krachtige stoffen, waaronder antioxidanten, die goed zijn voor de gezondheid.

Zeekomkommers hebben een hoog eiwitgehalte. De meeste soorten bevatten 41-63% eiwit [13] [14].

Het toevoegen van eiwitbronnen aan maaltijden en snacks helpt je vol te houden door het legen van je maag te vertragen.

Dit kan je helpen om minder te eten en je bloedsuikerspiegel te stabiliseren [15].

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten, zoals zeekomkommers, kunnen vooral gunstig zijn voor mensen met diabetes die hun bloedsuikerspiegel onder controle willen houden [16].

Bovendien kunnen eiwitrijke diëten de gezondheid van het hart ten goede komen, de bloeddruk helpen verlagen en de botdichtheid verbeteren [17] [18].

Kort Samengevat:
Zeekomkommers zitten vol met voedingsstoffen. Ze zijn laag in calorieën en vet en hoog in eiwit, waardoor ze een gewichtsverlies-vriendelijke voeding zijn.

Mogelijke voordelen voor de gezondheid

Zeekomkommers zijn in verband gebracht met een aantal potentiële voordelen voor de gezondheid.

Gezondheid van hart en lever

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat zeekomkommer de gezondheid van hart en lever kan verbeteren.

Zo vertoonden ratten met een hoge bloeddruk die gevoederd werden met zeekomkommerextract met witte bodem significante verlagingen van de bloeddruk, vergeleken met ratten die niet gevoed werden met het extract [19].

Een andere studie bij jonge ratten toonde aan dat een dieet rijk aan chocolate chip zeekomkommer de totale cholesterol, lage dichtheid lipoproteïnen en triglyceriden [20] significant verlaagt.

Bovendien bleek uit een studie bij ratten met een hepatorale aandoening dat een enkele dosis zwarte zeekomkommerextract de oxidatieve stress en leverschade aanzienlijk verminderde en de lever- en nierfunctie verbeterde [21].

Kankerbestrijdingseigenschappen

Zeekomkommers bevatten stoffen die kunnen helpen bij de bestrijding van kankercellen.

Zo toonde een proefbuisstudie aan dat triterpene diglycosiden die in Vietnamese zeekomkommers werden gevonden een toxisch effect hadden op vijf soorten kankercellen, waaronder borst-, prostaat- en huidkankercellen [22].

Een andere studie vond dat ds-echinoside A, een type triterpeen afgeleid van zeekomkommers, de verspreiding en groei van menselijke leverkankercellen verminderde [23].

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is er meer onderzoek nodig om de effectiviteit en veiligheid van het gebruik van zeekomkommers in de strijd tegen kankercellen te bepalen.

Antimicrobiële eigenschappen

Een aantal proefbuisonderzoeken hebben aangetoond dat zwart zeekomkommerextract de groei van bacteriën remt, waaronder E. coli, S. aureus en S. typhi, die allemaal ziekte kunnen veroorzaken [24].

Een andere studie toonde aan dat zeekomkommers kunnen vechten tegen Candida albicans, een opportunistische gist die infecties kan veroorzaken als de niveaus uit de hand lopen, vooral bij degenen die immuungecompromitteerd zijn [25].

In een één week durende studie bij 17 verpleeghuispatiënten met orale Candida overgroei, toonden degenen die een gelei met Japans zeekomkommerextract consumeerden een vermindering in Candida overgroei, vergeleken met degenen die de gelei niet consumeerden [26].

Bovendien toonde een studie bij ratten aan dat zwarte zeekomkommer sepsis bestreed, een levensbedreigende complicatie die in verband wordt gebracht met schadelijke bacteriën [27].

Kort Samengevat:
Zeekomkommers kunnen kankercellen bestrijden, schadelijke bacteriën remmen en de gezondheid van het hart verbeteren. Er zijn echter meer menselijke studies nodig voordat er conclusies kunnen worden getrokken over de mogelijke voordelen voor de gezondheid.

Mogelijke bijwerkingen

Ondanks dat zeekomkommers al eeuwenlang over de hele wereld worden geconsumeerd en als relatief veilig worden beschouwd, zijn er enkele potentiële problemen.

Ten eerste hebben bepaalde soorten antistollingseigenschappen, wat betekent dat ze het bloed kunnen verdunnen [28].

Degenen die bloedverdunnende medicijnen zoals warfarine gebruiken, moeten uit de buurt blijven van zeekomkommers, vooral in geconcentreerde suppletievorm, om het risico op verhoogde bloedingen te verminderen.

Ten tweede kunnen zeekomkommers een risico vormen voor mensen met een schelpdierenallergie. Hoewel zeekomkommers geen verband houden met schelpdieren, kunnen ze wel kruisbesmet zijn in visrestaurants of verwerkingsfabrieken.

Hoewel sommige dierstudies het gebruik ervan voor de behandeling van kanker, hartziekten en bacteriële infecties ondersteunen, is het onderzoek op deze gebieden ook beperkt.

Menselijke studies zijn nodig om meer te weten te komen over de veiligheid en doeltreffendheid van zeekomkommers.

Bovendien heeft de toenemende wereldwijde vraag naar zeekomkommers geleid tot een afname van hun populatie.

Deze soorten spelen een belangrijke rol in het ecosysteem van de oceaanriffen en zijn aanzienlijk beïnvloed door niet-duurzame visserijmethoden [29].

Om ervoor te zorgen dat de zeekomkommerpopulaties op een gezond niveau blijven, kies je voor soorten die worden gekweekt door middel van duurzame viskweek of die worden gevist met behulp van duurzame methoden.

Het consumeren van diersoorten die niet bedreigd worden is altijd de beste praktijk.

Kort Samengevat:
Zeekomkommers moeten worden vermeden door mensen met allergieën voor schelpdieren en zeevruchten en door mensen die bloedverdunnende medicijnen gebruiken. Het kiezen van duurzaam opgefokte zeekomkommers kan de overbevissing van dit belangrijke dier helpen verminderen.

Conclusie

Zeekomkommers zijn interessante zeedieren die een verscheidenheid aan culinaire en medicinale toepassingen hebben.

Ze zijn een voedzame eiwitbron die kan worden toegevoegd aan een aantal heerlijke gerechten.

Zeekomkommers kunnen ook een aantal gezondheidsvoordelen hebben, maar er is meer onderzoek nodig voordat er conclusies kunnen worden getrokken.

Voel je je avontuurlijk? Probeer dan eens zeekomkommer aan je gerechten toe te voegen in plaats van de meer traditionele zeevruchten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here